Mønster på hue med vri

Så utruleg kjekt at huene eg har strikka falt i smak. Eg har fått fleire hyggelege bestillingar på huene, og spørsmål om oppskrifta vert lagt ut – så her kjem mønsteret. Vert veldig glad om du refererer til dette innlegget dersom du bloggar om huene. Post gjerne bilete av resultata på facebooksida mi – det er alltid kjekt å sjå korleis det andre lagar blir.

Mønster i PDF

Hue med vri

Hue med vri

Dei fleste huene mine er strikka i Lima frå Drops.
Strikkefasthet: 14 masker strukket mønsterstrikk = 10 cm (Hua er veldig elastisk)

Har òg strikka huene i alpakka, alpakka/ull, smart og duo frå Sandnes garn, Mitu frå Rauma og Extra merino frå Schachenmayr – alle desse typane passer godt til oppskrifta.

Mønster
Legg opp 76 (68 er brukt på barnestørrelse) masker laust på rundpinne (40 cm) nr. 4.5 eller 5. Start direkte på mønsterrapporten (v = vrang og r= rett) og strikk så langt du ønskjer. Mine huer er ca.25 centimeter lang når fellinga startar.

Felling: strikk to og to masker saman i to omgangar, klipp av tråden, snurp saman og fest tråden.

v r r v
v r r v
v v r r
v v r r
r v v r
r v v r
r r v v
r r v v

Strikkediagrammet skal lesast i same retning som du strikker. Det vil sei at diagrammet vert lest nedanfrå og opp og at du begynner på bunnlinja og les frå høgre mot venstre. Når du har strikka åtte rundar med mønsteret over, startar du på linje ein igjen.

Lykke til!

Hue med vri

Hue med vri

142 responses to “Mønster på hue med vri

  1. Tilbakeping: Oppskrift på hjemmestrikket lue | Hverdagsmamma.no·

  2. Nå har jeg strikket en i barnestr. Den ble ganske liten desverre. Jeg strikker sikkert litt strammere enn deg. Skal prøve meg på en til nå, men kommer til å legge opp til voksenstr for jenta mi. Jeg brukte forøvrig Lerke fra Dale på pinne 4.
    Luen ble kjempefin, skal blogge den så du får se 🙂

    • Hei Trine.
      Jeg strikker også strammere enn folk flest. Og da kan det være lurt å gå opp en pinnestørrelse enn det oppskriften anbefaler. 🙂
      Bare et lite tips. 😉 Nettopp lært meg det selv, etter at jeg nesten ga opp strikkingen siden oppskriften ALDRI stemte med str på resultatet!

  3. Tilbakeping: oppstrikk på herre lue, kule gutte luer | Hverdagsmamma.no·

  4. Tilbakeping: Lue med vri / Hat with a twist – in progress | Wool Rocks·

  5. Hei. den lua var skikkelig flott, jeg skal skyndte eg til garnbutikken for å skaffe garn i riktige farger og rundpinner. Er det rundpinne 4 40cm du har brukt? Jeg lurer også på om du ikke strikker flere runder etter at du har strikket to og to sammen? Er det det siste som blir gjort? På tidligere luer jeg har laget så har avfellingen blitt gjort over flere runder.
    Håper du forstår spørsmålene mine! 🙂 og takk for flott oppskrift!

    • Hei, Mia!
      Så kjekt at du liker oppskrifta. Ja, det er rundpinne 4, 40 centimeter eg har brukt. Når det gjeld fellinga strikkar eg to og to samme i to runder, deretter snurper eg saman og fester tråden på toppen. Syns det vert ein flott effekt av å kun felle over få rundar på denne hua. Lykke til 🙂

  6. Tilbakeping: Litlo og Kalens Lue med vri | Wool Rocks·

  7. Her går det unna:)
    Jeg strikker mønsteret motsatt vei og det blir like fint 🙂
    Lilla blir fargen.
    Flott mønster du har funnet på!

  8. Tilbakeping: Hue med vri #2 | Mine kreasjoner·

  9. Tilbakeping: Hue med vri #3 | Mine kreasjoner·

  10. Hei hei
    eg har prøvd meg på lueoppskrift en , rota litt til og
    begynne med men så fikk eg det til.

    Eg lagar litt handarbeid på bloggen min så bare ta turen innom vist du vil….
    Kanskje eg kan legge link til oppskriften din der?

  11. Tilbakeping: oppskrift på strikket lue og hals med vri | Hverdagsmamma.no·

  12. Heisann! Supre luer, har nå selv strikket et par og er superfornøyd 😉 jeg strikket feil i en annen lueoppskrift og fikk samme mønster som dine luer, fant det ut etter en søkerunde 😉

  13. Tilbakeping: Mine kreasjoner·

  14. Hei.
    Jeg er en nybegynner som skal prøve meg på denne flotte lua.
    Når du strikker to og to sammen, strikker du rett da hele veien.?

    • Ja, det trur eg skal gå bra. Du får berre prøve deg fram! Ser at vestlandsgarnet er ganske lik i strikkefasthet og løpemeter som alpakka/ull og duo frå Sandnes som eg har brukt til mine huer. Eg legg opp samme maskeantall på pinne 4 på dei to ulike garntypane og begge huene passar fint. Lykke til!

  15. Kjempe fine luer :)Måtte bare prøve meg på denne 🙂 Har hvert i butikken og der sa hun at Sandnes duett var Sandnes Duo nå!!.Er det det du har brukt? Ha en fin strikke kveld 🙂

    • Tusen takk for det, Sissel! Ja, det stemmer at duett er duo nå og det fungerer helt greit, men utvider seg en del i omkretsen etter at lua tas i bruk. ANdre garn eg har brukt er alpakka, alpakka/ull og smart frå Sandnes garn og Mitu frå Rauma. Aplakka/ull og Mitu er favorittane mine.
      Lykke til meg garnvalg og strikking 🙂

    • Jeg bruker ett nøste til èn lue – uansett om det er til barn eller voksne. Barneluen blir selvsagt mer baggy enn voksenluen, så ønsker du en baggy voksenlue bør du bruke noe mer enn ett nøste. Lykke til med strikkinga 🙂

  16. Hei, no e eg ny innen strikkeverden og lurer på om hele første runde skal strikkes 2 rette og 2 vrange, deretter følger du hver runde oppover slik mønsteret viser eller om en runde inneholder alle de ulike måtene å stikke rett og vrang. Sikkert dumt spørsmål.. men e man fersk, så e man fersk.
    Hilsen en som har lyst å prøve noe som kanskje er avansert..

  17. Tilbakeping: 8 veker til jul! | Snella og Nøstet·

  18. Tilbakeping: Luer til to kjekke menn | Full av Ull·

  19. Hei hei 🙂 eg prøve meg på luen,men gjør nok ein feil,eg begynne me 2 rette 2vrange ut pinnen,det gjør eg på pinne 2 og,pinne 3 begynne eg me 1 rett 2 vrange og 1 rett 2 vrange pinnen ut ? samme på pinne 4 ? pinne 5 2 rette 2 vrange pinnen ut ? samme på pinne 6 ? pinne 7 1 vrang 2 rette på pinnen ut? og det samme på pinne 8 ? og begynne på ny igjen på på pinne 1.. eg får ikke det fine mønsteret du har,gjør rg ein feil her.sikkert et dumt spørsmål,men har rekt opp 3 ganger nå : takker for hjelpen ,og det e ei nydelige lue 🙂

    • Hei, Marian! Så kjekt at du prøver deg på hue med vri. Dersom du strikker slik du skriv er mønsteret på pinne 1 og 2 lik den du strikker på 5 og 6. Start med to vranger og to rette – mønsteret leses nede fra venstre og oppover. Var dette forståelig? Viss ikkje kan eg sende deg et mer forklarende bilde på mail…
      Lykke til!

  20. Hei..nyderlig lue. Prøver strikke denne til min mann og barn..men..klønete meg får det ikke til. Gjør jeg rett når jeg leser mønstre slik? Fra høyre til venstre..vvrr..vvrr..osv å når jeg er ferdig med di 8 linjene..begynner jeg på nytt?. Eller er d vvrr en hel omg før neste vvrr..å rvvr.? Får liksom ikke frem noe mønster slik du har på bildene 😦 På forhånd takk:)

    • Hei! Så kjekt at du prøver deg på hue med vri 🙂 Den skal strikkes som du beskriver på slutten. En hel omgang vvrr, så enda en med vvrr før du begynner på rvvr. Mønstret kommer frem når du har strikket noen runder, men ser gjerne litt uryddig ut i starten. Håper dette var til hjelp 🙂

  21. Tilbakeping: The 2013 Christmas Present! | misscrk the blog·

  22. Fine luer, men forstår ikke hvordan du får voksenstr på 76 masker. Jeg strikker litt stramt, og la opp 84. Den ble passe til en 2-3 åring.
    Ser på andre mønster i samme garnkvalitet og strikkefasthet på pinne 4, der legger man opp 116-124 for voksne. Litt variasjon, men dog laaaaaangt over 76.
    Strikket ditt mønster på 120 masker, da ble det bra til meg. Og jeg bruker str 54 i luer, så helt normal hodestr. Til 12 åringen min la jeg opp 112.

    • Så kjekt at du likte luene og virkelig imponerande at du har tatt deg tid til å finne ut av kor mange masker du treng for å få vaksenstørrelse. Og takk for at du deler i tilfelle det er fleire som får for små sørrelsar ved å følge oppskrifta. Sjølv har eg berre lagt opp 76 masker på pinne 4.5 og det har passa fint til alle vaksne hoder som har fått Hue med vri.

      • Strikkemamma m.fl., jeg får det heller ikke til å passe med voksen str. med dette masketallet. Kan passe et mindre barn, 6-7 år kanskje. Strikker løst på pinne nr. 4,5. Lua er fin så jeg strikker ferdig og gir den bort. Prøver på nytt med lue til meg selv med flere masker. Merkelig dette når «alle» andre får lua stor nok.

      • Bra du ikkje gir opp 🙂 Strikkefastheten er 14 masker strukket mønsterstrikk = 10 cm, så du får finne ut hvor mange masker du trenger får å komme opp i 10 cm og legge opp etter det. Husk at det skal gå opp i fire 😉

  23. Tilbakeping: Lue med vri | Luttens strikkerier·

  24. Hei! Eg har så vidt begynt på lua nå, men føler at eg ikkje får frem rett mønster. Stemmer det at man strikker to og to like omganger, om du skjønner??

    • Hei, Hege og så hyggelig at du strikker hue med vri. Ja, det stemmer at du skal strikke to og to omganger, men det tar litt tid før mønsteret kommer fram så prøv litt så skal du se at det er riktig 🙂

  25. Flott blogg, kjempefine luer…men når jeg feller og syr sammen, da blir det liksom en tupp på toppen!!!! Må muligens ikke sy igjen så hardt?????

  26. Hei 🙂 Tenkte jeg skulle prøve meg på denne luen jeg og. Kjempe stilig 🙂 ser andre har spurt om det samme som jeg lurer på. Hva gjør du etter du er ferdig med den 8 raden? Begynner du på rad 1 igjen eller fortsetter du med rad 8 til du er fornøyd med lengden? Hilsen en nybegynner

    • Hei, Trine 🙂 Takk for hyggelige ord! Når jeg er ferdig med rad 8 starter jeg på rad 1 igjen og repeterer alle radene på nytt og sånn fortsetter jeg å repetere til ønsket lengde. Håper det var forståelig?

  27. Hei! Har strikka ei hue i voksen str og den blei kjempe fin, etter litt fram og tilbake 🙂
    Strikker nå ei i barnestr. Strikker du den da like lang som til voksen?

  28. hei. super oppskrift! Takk 🙂 Mine små barnebarn sa bare «JA» da jeg spurte om de likte lua. Jeg har brukt dale freestyle og dale cortine som nok er et litt tynnere garn enn det du bruker. Brukte 80 masker på damelue og 72 til de to små jentene på 5 og snart 8 år. Ser ut til å fungere supert 🙂 Spesielt jenta på snart 8 likte baggy så da ble det 24 cm før felling. Jeg ser at pga mønsteret så er lua så stretsji at det ikke er supernøye med masketallet.

  29. Heisann:)

    Fortvilelsen spiser meg snart opp😔
    Jeg prøver og prøver, men får jo ikke til denne flotte luen din😳
    Vvrr=1 runde vvrr=2 runde rvvr=3 runde osv?
    Og fortsette med alle de påfølgende til ønsket str?

    Mvh Kari

  30. Hei! Super lue 🙂 Strikker du på pinne nr 4 eller 4,5 – ser det står 4,5 i oppskriften og 4 i kommentaren. Har lagt opp 76 masker med Sandnes alpakka på pinne 4,5 og den blir for liten til meg.

    • Hei, Viviann. Eg bruker pinbe 4.5 på huene. Alpakka er et tynnere garn enn de eg pleier å bruke så det er bare å øke med noen masker, men husk å øke med fire og fire masker slik at mønsteret går opp 🙂

    • Hei, Charlotte. Beklager veldig seint svar! Ja, jeg tar samme pris for voksen- og barnelue. Er så lite forskjell på strikketid og garnmengde på de at jeg har valgt å ta 350,- inkludert porto for begge størrelsene.

  31. Hei, har nettopp lært å strikke og skal prøve meg på denne. Har sikkert eit heilt feil garn, men prøver likevel. Strikker du den første løkka, eller legger du den berre over og så strikker en vrang før du tar to rette?

    • Ser også at folk her prater om «pinne tre»….?? er det ikkje berre to pinner (rundpinne) som brukes til å lage denne flotte lua? 🙂 he he

  32. Tusen takk for raskt svar. Er det mulig å kun bruke rundpinnen heile vegen eller blir det lettast med strømpepinne (vanlige strikkepinner? he he). Eg har null peiling på strikking (lærte det for to dager sidan), og har aldri «fellt av», men har no tenkt å prøve. Hadde vore moro å klare å lage ei slik lue.

  33. Hei!
    Sikkert ett dumt spørsmål, men jeg er helt «grønn» når det gjelder å strikke😂 Nå har jeg faktisk strikka ferdig mi første lue! Men, nå skal jeg felle av. Du strikket 2 og 2 masker i to runder og snurper tråden? Trer du da tråden gjennom maskene som er igjen på pinnen?😂😂

    • Hei, Anita. Så hyggelig at du spør! Ja, eg strikkar to og to masker sammen i to runder så snurper eg tråden ved å tre på ei nål som eg trer gjennom maskene som er igjen på pinnane. Lykke til 😀

  34. Hei – igjen!😄
    Nå har jeg strikket ei lue og er i gang med nr 2. Når jeg ser på bildene av dine luer så ser jeg at mønsteret går på skrå. Det gjør ikke mitt mønster. Det er rett, om du skjønner hva jeg mener? Har du noen formening om hva jeg gjør annerledes/ galt ifht oppskriften din?

      • Hei!

        Jeg mener jeg gjør det akkurat slik du forklarer. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil! Må vel bare fortsette å prøve.

        Tusen takk for svar og utrolig god service! J

        Mvh

        Anita

        Fra: litlo & kalen [mailto:comment-reply@wordpress.com] Sendt: 18. januar 2015 21:53 Til: anitab@ntebb.no Emne: [Ny kommentar] Mønster på hue med vri

        litlo & kalen commented: «God kveld 🙂 Litt usikker hva du gjør feil, men mulig du ikke forskyver mønsteret hver andre runde? Har du et bilde av hua du har strikka å sende meg så klarer eg kanskje å forklare bedre 😀 I så fall, send til hildesander@gmail.com «

  35. Hei. Når lua er ferdigstrikket, damper/presser du den da?
    Jeg leste et sted at strukturen kan bli litt flat.
    Takk for oppskrift 🙂

  36. Flott lue 😊 Skal nå prøve å strikke ei og lurer på om Alpakka ull finnes i 2 tykkelser ? I så fall hvilken type bruker du ? På de jeg har kjøpt står det 19 masker på 10 cm, hvis jeg forstår det rett 😊

  37. Hei.
    Kjempefin hua dette, fekk lyst til å strikka ☺. Har kjøpt meg et nøsta med Tynn Merinoull frå Sandnes Garn. Anbefalt pinne er 3. Har ikkje erfaring med å bruka anna garntype enn det så står i oppskrifta, men innbiller meg hua blir for liten til voksen hvis eg legg opp 76 masker slik som du hvis eg strikkar med pinne 3(som eg vil strikka med ). Kanskje eg må leggja opp eindel fleire masker?

    • Hei, mamsen 🙂 Så utrolig kjekt å høre at du liker hua og vil strikke den! Ville nok lagt opp noen flere masker ja, men vet ikke hvor mange… Husk at mønsteret må gå opp i fire! Strikkefastheten på hua er 14 masker strukket mønsterstrikk = 10 cm. Kanskje en prøvelapp er best 😉

      • Tusen takk for raskt svar☺. Eg har vel aldri strikka ein prøvelapp før, er litt for utålmodig til det dessverre😉.strikkefastheten er 27 pr 10 cm på mitt garn tilsvarar 27 masker, så eg satsar på å legge opp mange fleire masker enn deg. Prøver med 140 masker, så gjenstår det å sjå om den blir altfor stor 😉

  38. Tilbakeping: Dagens gratisoppskrift: Hue med vri | Strikkeoppskrift.com·

  39. Tilbakeping: Lue med vri | Wool Rocks·

  40. Tilbakeping: Litlo og Kalens Lue med vri | Wool Rocks·

  41. Kjempefin lue! Denne vil jeg strikke til en jente på 5år. Vil da oppskriften til barn passe, eller blir den for stor 🙂

    Fin og koselig side du har 🙂

  42. Tilbakeping: Lue med vri / Hat with a twist – in progress | Wool Rocks·

  43. Dette var da en kjekk og enkel oppskrift. Snart ferdig. Men nå har jeg brukt dobbelt garn , Trysil Superwash, og pinne 5,5. Litt lat, muligens….blir jo fort ferdig. Dessuten er jeg » tjukk i haue» ( tror jeg er 59,5cm, noe som gjør at jeg ofte ikke passer dameluer, for de stopper gjerne på 58 cm og er det jeg kaller kina-små) og må ha lue som er stor nok, og det blir denne.
    Tusen takk!

  44. Hei😊
    Er det mulig å strikke med dobbelt garn, vil så gjerne ha 2 farger sammen…da med Drops Merino Extra Fine…Vet du om jeg da må opp i pinnestr eller masker(er ikke så god på sånnt)?
    Håper du kan hjelpe, da jeg har en som absolutt vil ga sånn lue i grå og turkis👍🏻👍🏻

    • Hei, Kristine! Du kan fint strikke med dobbelt garn, men om du går opp i pinnestørrelse fordi garnet blir tjukkere ville jeg gått ned på maskeantall – husk å redusere slik at mønsteret hele tiden går opp i fire 🙂 Lykke til!

  45. Tilbakeping: Julegavestrikk på andre året – TVZ Strikk·

  46. Hei, e får det ikkje til :-p ! Er det 2 strikkerunder VRRV, så 2 runder VVRR, 2 runder RVVR, 2 runder RRVV? Og så begynner jeg på igjen? Vræææl:-O
    Luene dine er så fine!

Kommenter innlegget